Historien bakom Lanta International Language School2006 öppnade Lanta Learning Centre, ett studiecenter för svenska studenter som läste högskole- och komvuxkurser på distans. LLC höll även kurser i thailändska för små grupper av intresserade västerlänningar. Traditionella metoder användes med en enkel kursbok och en lärare som listade ord och meningar framme vid vita tavlan.
Kurserna blev en otroligt frustrerande upplevelse, både för eleverna och läraren eftersom eleverna lärde sig väldigt långsamt och med mycket vånda. 80% av eleverna hoppade av kurserna innan avslutningsdagen och när den dagen väl kom, så slutade läraren också och flyttade till Phi Phi. Paula Westberg som startat Lanta Learning Centre insåg att om eleverna skulle kunna lära sig thailändska och lärarna tycka om att undervisa dem så behövde undervisningsmetoderna förändras radikalt. Hon började söka efter metoder som både skulle vara effektiva och roliga att jobba med. Eftersom hon hade en magisterexamen i utbildningsdesign så visste hon var hon skulle leta. Efter att ha studerat undervisningsmetoder och forskningsresultat i flera månader så hade Paula ett första utkast till en nybörjarkurs som skulle låta både studenter och lärare ha kul i klassrummet. Hon hade också gjort allt pappersarbete som krävs för att öppna en riktig skola (i Thailand behöver man en skollicens om man vill undervisa fler än sju elever) och döpt den till Lanta International Language School. Men hon hade fortfarande ingen lärare. Vid samma tid så hade Ninnete Surarat (Ying), skolans nuvarande huvudlärare, tröttnat på sitt arbete som hotellreceptionist och kom förbi den nya skolan för att se om det fanns några lediga tjänster. Paula tyckte att Ying hade de perfekta förkunskaperna och personligheten för en lärartjänst och Ying tyckte att det lät som en intressant utmaning att vara med och utveckla något helt nytt. De började testa den nya kursplanen tillsammans. De bjöd in grupper av turister och långtidsboende utlänningar på Lanta som teststudenter och för varje grupp så förbättrade de kursplanen. Effektiva metoder som studenter och lärare gillade behölls medan övriga metoder togs bort. Efter att ha läst, planerat och testat under mer än ett år hade Ying och Paula hittat en lyckad kombination av metoder och skolan öppnade för betalande studenter i september 2008. Den första kursen som erbjöds var den tre månader långa nybörjarkursen. I och med att thailändska är ett tonspråk så är hörförståelse och lyssningsträning extremt viktiga inslag i undervisningen. I början av kursen kan studenterna inte heller läsa thailändska. Därför fick alla studenter varsin mp4-spelare tillsammans med sitt kursmaterial. Varje dag filmades en 10 minuter lång repetitionsgenomgång i klassrummet och filmen laddades över till mp4-spelarna tillsammans med ljudfiler och andra korta filmer som utgjorde dagens läxa. På så sätt fick studenterna massor av lyssningsträning och undvek att läsa alltför mycket transkriberad thailändska. De filmade repetitionsgenomgångarna avbröts senare då studentern tyckte att det var alltför pinsamt att se sig själva på film men digitalt kursmaterial utgör fortfarande en viktig del av kurserna på Lanta International Language School. 2009 byttes mp4-spelarna ut mot laptops eftersom dessa erbjuder större flexibilitet när det gäller filtyper och användarkontroll. I januari 2009 påbörjade de första studenterna Intermediatenivån av intensivkursen i thailändska och ett år senare startade den avancerade delkursen. 2011 var ett helt år av intensivkurser komplett och de första studenterna tog sin examen från Proficientkursen efter 52 veckors studier. I och med att alla studenter inte har tid och möjlighet att läsa 25 lektioner i veckan startade LILS en kvällskurs med undervisning två gånger i veckan och två timmar per tillfälle. Det är kursen som nu kallas för Thai Standard Course och den startade i oktober 2010. 2012 producerades de första korta videolektionerna i thailändska ämnade för YouTube och ytterligare lektioner läggs ut allteftersom de produceras. |
|